Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Carl Barks om Langbein

edited November 2009 in Donaldisme

Jeg har for en stund siden hørt rykter om at Carl Barks mislikte figuren Langbein, men har jo selv brukt ham en sjelden gang. Noen som kan bekrefte/avskrive ryktet?

Comments

• edited November -1

Helnwein: Outside of Donald were there any other Disney character you liked?

Barks: There was one I couldn't stand; it was Disney's Goofy.

Helnwein: Why?

Barks: Goofy was simply a half-wit. I could never understand what was supposed to be funny about a half-wit. I liked Mickey for his purposes. He was good in adventure strips.
    But the thought of having to draw something like this did not appeal to me. I enjoyed working with the duck because I could knock him around, and have him get hurt, I could let him fall off cliffs. It was lots of fun with Donald. With Mickey it would have been kind of dangerous, because Micky always had to be right. He always had to come out the winner. With the duck I had a comedian that I could treat badly and who I could make fun of.

• edited November -1

Interessant! Kjelde?

• edited November -1

Oi, her sto det mye interesssant. Mener å huske at jeg leste dette i fasiten til spørsmålene som sto under tegneseriene i DD&Co for en stund siden.

• edited November -1

Står også på norsk i en av de første bindene av CBSV, husker ikke hvilken.

• edited November -1

Har samme oppfatning som Barks her, langbein er rett og slett ikke artig som tegneserie figur, som tegnefilm figur er han veldig artig da. Nå kan jo dette komme av at jeg generelt ikke er glad i Mikke historier da, og det er jo der man som oftest finner Langbein.

• edited November -1

Jeg synes Langbein absolutt har sine lyse øyeblikk. Særlig god er han når hans naivitet og troskyldige (og iblant håpløse) holdning spilles ut mot Mikkes (eller andres) klokskap og rasjonalitet. En del Murry-historier er gode her, med passelige doser Langbein-humor underveis. I andre historier, som hos Bradbury, kan hele historien være full av dette, som i denne festlige historien her: link

• edited November -1

Enig. Langbein er klart en annen person i ruter enn på lerretet, men hvilken Disney-figur er vel ikke det?

Dessuten gir Langbein Mikke mye større spillerom, og mange historier av f.eks Murry ville aldri ha vært laget uten Langbein.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?