Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Politisk underpoeng i DD & Co 38

edited September 2009 in Donaldisme

Jeg leste i går historien til Janet Gilbert og Vicar i det ferskeste Donald.bladet, kalt "Ærede ordfører...". Historien var bra den, men den hadde et veldig tydelig politisk underpoeng. Den viste hvordan samfunnet ikke overlevde skattekutt med 50 %. Jeg synes det er rart at slike politiske historier får gå i trykken. Dette hadde kanskje ikke skjedd på 60-tallet, da allting var mye strengere?

Comments

• edited November -1

Denne er vel ikke noe særlig mer politisk enn denne?

Pengeregn

Finnes også flere eksempler på lignende historier som Ordfører-historien, men kommer i farten ikke på flere.

• edited November -1

Men dette er en mer direkte versjon synes jeg. Pengeregn eller "de varige verdier", er jo en genial historie, som jeg syns er blant Barks' topp tre.

• edited November -1

whitesand skreiv:

Finnes også flere eksempler på lignende historier som Ordfører-historien, men kommer i farten ikke på flere.

Eg nemnar eit par av dei i denne artikkelen.

Eg vil eigentleg ikkje seie at det er ei kjempekontroversiell politisk sak i ei historie å hinte om at «dersom ein får inn mindre pengar, kan ein kjøpe færre ting». Det er elementær matematikk.

(Ein ting eg derimot aldri har forstått er at Don Rosa fekk lov til å gi ein Disney-figur namnet «Clinton» midt i valkampen i 1992.)

• edited November -1

Det komiske med denne historien i Norge er at den gjenspeiler FrPs politikk.

• edited November -1

Jaaaaada, FrPs politikk er å sette opp bomstasjonar overalt ... Trur ikkje det.

• edited November -1

Hadde jeg brydd meg kunne jeg godt be dere om ikke å spoile hele historien, men jeg bryr meg ikke så mye...

• edited November -1

Onkel Walt skreiv:

Jeg leste i går historien til Janet Gilbert og Vicar i det ferskeste Donald.bladet, kalt "Ærede ordfører...". Historien var bra den, men den hadde et veldig tydelig politisk underpoeng. Den viste hvordan samfunnet ikke overlevde skattekutt med 50%.

Jeg går ut fra at de fleste her har fått med seg at:
    a) Andeby har vel ikke ordfører, men mayor (=borgermester). Det er visst visse forskjeller på disse rollene?
    b) Det er ingen norske partier som går inn for å halvere skattene.
    c) Det er urimelig å sammenlikne med dagens Norge - som borgermester i Andeby må Donald klare seg uten oljepenger fra Nordsjøen.

• edited November -1

Hva er forskjellen på ordfører og mayor/borgermester? I Norge har vi jo ikke borgermester, men så vidt jeg vet har mayor i England omtrent samme oppgaver som ordfører hos oss. Eller tar jeg feil?

• edited November -1

Sigvald skreiv:

a) Andeby har vel ikke ordfører, men mayor (=borgermester). Det er visst visse forskjeller på disse rollene?

Herman Friele var akkurat på TV, og blei introdusert som «Bergens tidlegare ordførar, eller borgarmeister som han liker å kalle seg».

Og i alle norske Donald-historier eg har lest på så lenge eg kan hugsa har Andeby hatt ein ordførar.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?