Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

På (snar)tur til Oslo

edited May 2008 in Donaldisme

Så har Jørn og Guffen atter sjekket ut en norsk by på jakt etter landets mest donaldistiske by. Denne gangen gikk turen til hovedstaden i forbindelse med Oslo Comics Expo.

Undertegnede ankom byen på fredag kveld og overnatta hos en bekjent. Tiiidlig neste morgen gikk jeg for å møte Jørn på bussholdeplassen. Jørn var fast bestemt på at det første vi skulle gjøre var å gå til operaen for å nyte utsikten fra taket. Man kan si mye om utsikten fra taket fra operaen, men å nyte den i Oslomorgenens drittvær var ikke lett. Det stoppet oss dog ikke fra å knipse et bilde av en smule forelsket Jørn. Litt fortrengt kjærlighet er som kjent et viktig tema i Don Rosas Hearts Of The Yukon.

Siden OCX fortsatt ikke hadde åpnet for dagen tenkte vi at vi skulle besøke den så smått legendariske tegneseriebutikken Tronsmo. På veien dit gikk vi forbi Stortinget. Ministertitler er ikke ukjent for de som har lest klassikeren His Majesty, McDuck av allerede nevnte Don Rosa.

Vi hadde ikke gått langt fra Stortinget da vi kom over denne denne baren. Suspekt. Vi loffet videre og plutselig fikk vi en følelse av at Petter Smart hadde vært i byen. Petter har jo opp igjennom tidene laget mye langt forut sin egen tid, jfr The Universal Solvent og Tenkehetten. Hvem andre enn Andebys oppfinner kunne vel laget en slik futuristisk bygning?

Tvers over denne merksnodige dingsebomsen så vi gåturens mål. Slitne, men ved godt mot, gikk vi ned i kjelleren og fant oss noen godbiter.

Jeg påtok meg så ansvaret med å finne veien fra Trosnmo og fram til OCX sitt tilholdssted. Vi hadde gått langt da vi innså at ikke noe er hellig i denne byen. Ikke engang Disney legendariske font. Jøss og nøfyse.

Ikke sjelden har onkel Skrue sendt ut Donald i parken for å plukke opp gratis aviser, for på denne måten spare noe kroner. Reisefølgets trønderske innslag ville også prøve å spare noen kroner på avislesingen, men nyhetene han prøvde å ta en sniktitt på var ikke direkte ferske.

Og vips så var vi framme. Retningssansen jeg viste her burde en gang for alle bevise hvem av oss to som mangler retningssans og dermed hadde skylden for at vi ikke fant overnattingsstedet vårt i Bergen i fjor høst, jfr første avsnitt av reisen til Bergen.

Været i Oslo viste seg som sagt ikke fra sin beste og det første vi gjorde var derfor å skynde oss inn i teltet hvor Martin Kellerman holdt foredrag (ja, jeg glemte å ta bilde). Da foredraget var over gjemte vi oss for været i Serieteket. Som tegneserieentusiast kan man si mye positivt om Serieteket, men noe som kan få nakkehårene til å reise seg på enhver donaldist er måten de oppbevarer Donaldbladene på.

Donald bruker ikke noen klær nedentil. Det gjør ikke denne mannen heller.

De som har god hukommelse kan kanskje huske at vi i Bergen avslørte at de hadde oppkalt et av byens kulturelle bygninger etter Romano Scarpa. De er ikke noe dårligere i Oslo.

I den klassike Disney-filmen Donald's Happy Birthday fra 1949 får vi se at

SPOILER:

Donald tvinger Ole, Dole og Doffen til å røyke opp en pakke sigarer, da han ikke vet at de egentlig er kjøpt som bursdagsgave til ham selv.

Er det dette som har påvirket trønderen til å ville utvikle kols?

Don Rosa har de siste årene tegnet flere såkalte pin-ups. Blant annet denne, denne og denne. Tegneferdighetene i vår donaldistiske reisegruppe er så som så, vi velger derfor å satse på mer klassiske pin-ups. Jeg presenterer herved nåtidens Marilyn Monroe.

Stort mer rakk vi ikke å oppleve i Oslo før vi gikk til Colosseum for å se den nye Indiana Jones-filmen. Men det er en helt annen historie. Så det var alt for denne gang :)

Comments

• edited November -1

Guffen Delbekk skreiv:

Suspekt.

Det kan også sies om tegneseriebladet jeg fikk tak i på OCX, som både inneholder referanse til en av mine favorittfilmer, og til og med en favoritt-Disneyfigur. Det kostet ikke mange kronene heller.

Jeg mener jeg så snurten av reisefølget, men det faktum at jeg var midt i en fotgjengerovergang balanserende på fire bananer (som jeg fikk til NI skarve kroner!) oppå ditto antall DVD-er (som jeg fikk til TRETTINI skarve kroner stykk!) gjorde at jeg gikk glipp av min sjanse til å hilse på. Neste gang, gadget.

Nå ble dette innlegget ganske pengeorientert, men så er også en kjent Andebylitt rimelig opptatt av penger.

• edited November -1

MatsGull skreiv:

Guffen Delbekk skreiv:

Suspekt.

Det kan også sies om tegneseriebladet jeg fikk tak i på OCX, som både inneholder referanse til en av mine favorittfilmer, og til og med en favoritt-Disneyfigur. Det kostet ikke mange kronene heller.

Det gjorde ei heller denne utgivelsen, som Jørn kjøpte for 20,- i standen til Outland (?). Selv betalte jeg for ikke mange månedene siden en pris det femtendoblede av dette.

Jeg mener jeg så snurten av reisefølget, men det faktum at jeg var midt i en fotgjengerovergang

Det er slett ingen umulighet, da det føles som at vi ikke gjorde stort annet den dagen enn å vente på grønn mann og gå over veien (forøvrig er grønn mann noe folk flest i Oslo ser ut til åvære likegyldige til. De går når de føler for det).

• edited November -1

MatsGull skreiv:

Guffen Delbekk skreiv:

Suspekt.

Ho-hoi denne fanget også min oppmerksomhet, men utgivelsen fra Dongery jeg endte opp meg i helga var denne. Har alltid vært facinert av utseende til det heftet.

• edited November -1

Jørn McDuck skreiv:

Ho-hoi denne fanget også min oppmerksomhet, men utgivelsen fra Dongery jeg endte opp meg i helga var denne. Har alltid vært facinert av utseende til det heftet.

Tro det eller ei, men det der kjøpte jag med! Også ene og alene på grunn av utseendet. Men så viste seg at det var så bra at jeg har lyst til å kjøpe det til mine venner òg. Det må i det hele tatt gå ganske bra for Dongery, for de satt der og kalkulerte prisene på en iPhone.

• edited November -1

MatsGull skreiv:

Det må i det hele tatt gå ganske bra for Dongery, for de satt der og kalkulerte prisene på en iPhone.

Den er nok mye billigere enn sminka til jenta som holder den.

Guffen Delbekk skreiv:

Vi hadde gått langt da vi innså at ikke noe er hellig i denne byen. Ikke engang Disney legendariske font. Jøss og nøfyse.

Jaggu, navnet på fila var ikke riktig så linken funka visst ikke. Satser på at det går bedre nå.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?