Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

På tur til Halden

edited July 2007 in Donaldisme

Med henvisning til denne tråden (som forøvrig henviser til denne) kommer nå neste del i "Jørn og Guffens donaldistiske Norgesekspedisjoner". Denne gangen er det min egen hjemby og Nord-Europas perle, Halden (og omegn), som vi har sjekket for diverse donaldistiske elementer.

ONSDAG:
Det første vi gjorde etter at jeg hadde møtt Jørn ved togstasjonen var å gå en tur innom Haldens smått legendariske 50-tallsbutikk: Fønix. Som enhver donaldist vet foregår Don Rosas historier i denne perioden.

Deretter gikk ferden over Svinesundbroa til Sverige hvor Jørn tok dette bildet av et av Svinesunds gatekjøkken. Det er flere av våre venner i Andeby som liker pølser, et eksempel på dette er Fant. Men siden vi tross flere viktig donaldistisk oppdrag foran oss de neste dagene unngikk vi usunne svenskpølser og unnet oss i stedet forskjellige fiskeretter. Fisk er et viktig tema i Don Rosas Oolated Luck.

Kvelden ble, som de påfølgende kveldene, avsluttet med et par episoder av serien om mesterdetektiven Herculé Poirot. Hvem som er den beste detektiven av Poirot og Mikke er ikke lett å vite, selvom jeg personlig holder en finger på førstnevnte.

TORSDAG:
På morgenen dro vi avgårde til Gamlebyen i Fredrikstad. Der så det meste gammelt ut, men ingenting så ut til å likne gamle dager slik det framstilles i Carl Barks' In Old California

Etter å ha tydet kartet gikk ferden vår videre til Lunds Gartneri, hagesenter og dyrehage. Der så vi så mangt som så kjent ut, jmf denne ande-sjarmøren. Er dette hesten som har stått modell for unge Skrues hest Lillegull? Og hva med denne karen? Er dette krabaten som inspirerte Don Rosa til å tegne den hissige geita i Fortune On The Rocks?

Andeby har Kornelius Kvakk, Fredrikstad har en rektor.

Like i nærheten av byens kjøpesenter Torvbyen så vi dette kunstverket. Har kunsteren latt seg inspirere av stedet hvor onkel Skrue graver ned gull som han senere lar Gulda finne, jmf Barks' Back to Klondike (evt se her)

Er det noen som ikke har drømt om å være like tøff cowboy som onkel Skrue en gang var? Det har ihvertfall jeg gjort mange ganger, her er enda et forsøk.

FREDAG:
Turen gikk først til Sarpborg hvor vi tok det obligatoriske besøket på Seriebutikken. Både Jørn og jeg fikk fylt opp enkelte hull i samlingen, og var i godt humør da vi tok fatt på minigolf i Høysand. Dette skulle dog forandre seg noe i løpet av spillets gang, bare se her hva jeg synes om Jørns til stadighet frekke kommentarer om mitt spill. Jeg demonstrere (som dere kan myse dere fram til) et kroppslig uttrykk som våre venner med fire fingre i Andeby ikke får til. Det hører dog med til historien at jeg slo trønderen i alle tre rundene.

LØRDAG:
På lørdag holdt vi oss i Halden og tok en tur med Turisten. Båten som kjører fram og tilbake i Halden-kanalen får nok enhver donaldist til å tenke på Carl Barks' legendariske historie The Great Steamboat Race.

Vi så fram til en rolig båtturen, men tok skammelig feil. Det varte ikke lenge før vi ble beskutt slik onkel Skrue, Lillegull, Penny og B-gjengen blir beskutt i Don Rosas The Invader Of Fort Duckburg. Men selv slike hendelser hindret ikke enkelte av oss å gjøre som onkel Skrue i The Dream Of A Lifetime, noe Jørn selvsagt var raskt frempå for å forevige.

Da natten ikke var så ung lenger og det var på tide å legge seg gikk det opp for oss at katten min, Ole i'Dole (oppkalt etter byens store sønn), var forsvunnet. Jeg gikk ut, med Jørn like bak, og fant straks den forskremte stakkaren. Det ble lite med duck-hunt på oss, men vi hadde altså en liten dose med cat-hunt.

SØNDAG:
På den store hviledagen (hvor Jørn tydelig nok hadde hvilt litt for lenge) gikk vi den lange og bratte bakken opp til Haldens utsiktsfjell. Der finner man følgende kunstverk. Været var riktignok aldri på topp mens Jørn besøkte Halden, men det var heller ikke så dårlig at vi kunne forsøke å reise tilbake i tid, slik som våre venner gjør ved hjelp av lynets energi i The Once And Future Duck

Etter å ha gått ned den lange bakken igjen gikk vi opp en enda større og enda brattere, bakken som leder opp til byens store stolhet: Fredriksten festning. Donald har ofte fått nye venner fra andre verdener og andre tidsaldere, jeg prøvde derfor på det samme. Det finnes mange spøkelser i Andeby, vår danske venn Nils Rydahl har vist oss et som kan sees her. Haldens sagnomsuste spøkelse "Den hvite dame" er det (foreløpig?) ingen bilder av, men det er en kjent sak at ho går igjen ved festningens høyeste punkt: Klokketårnet.

Og med den spøkelsesaktige avslutningen takker Jørn og Guffen, Norges donaldistiske ekspedisjonsgruppe, for seg for denne gang :-)

EDIT: Redigerte linkene over til det nye webhotellet.

Comments

• edited November -1

Det var sikkert en hyggelig tur for dere. Østfold er et vakkert fylke. Men er det bare jeg som syns at Disney-referansene virker en tanke påklistra?

• edited November -1

Karamell skreiv:

Det var sikkert en hyggelig tur for dere. Østfold er et vakkert fylke. Men er det bare jeg som syns at Disney-referansene virker en tanke påklistra?

Vet ikke helt om du er ironisk her eller ikke. Det manglende smilefjeset får meg til å tvile litt. Men poenget er jo at Disney-referansene SKAL være påklistret.

• edited November -1

Påklistra? Hva mener du med påklistra? Jeg ser ingen påklistring.

• edited November -1

Karamell skreiv:

Donald har kanskje også ved flere anledninger følt at noe har vært påklistret (Guffen har sikkert et eksempel på det), dermed skulle den donaldistiske referansen være i sin skjønneste orden. :)

• edited November -1

Guffen Delbekk skreiv:

Like i nærheten av byens kjøpesenter Torvbyen så vi dette kunstverket. Har kunsteren latt seg inspirere av stedet hvor onkel Skrue graver ned gull som han senere lar Gulda finne, jmf Barks' Back to Klondike (evt se her)

Eller selveste pengebingen.

Guffen Delbekk skreiv:

Haldens smått legendariske 50-tallsbutikk: Fønix

Der har jeg vært!

Guffen Delbekk skreiv:

Deretter gikk ferden over Svinesundbroa til Sverige hvor Jørn tok dette bildet av et av Svinesunds gatekjøkken.

Der har jeg òg vært! Valgte da å ete på Sibylla, ettersom jeg er en anelse skeptisk til mennesker som sitter inni en gigantisk modell av maten de tilbyr.

Guffen Delbekk skreiv:

På morgenen dro vi avgårde til Gamlebyen i Fredrikstad.

Dette kunne i grunn ikke ha mer anderelevans, siden det etter sigende er her endene møtes.

Takk for flott reiseskildring. Fredrikstad (og omegn) er et vakkert stykke land,

• edited November -1

Nestor Burma skreiv:

Donald har kanskje også ved flere anledninger følt at noe har vært påklistret (Guffen har sikkert et eksempel på det), dermed skulle den donaldistiske referansen være i sin skjønneste orden. :)

Donald er en autoritet når det gjelder klister, det finnes det mange eksempler på.
    Link 1, Link 2 og Link 3

Takk til Mats for at han postet et bilde av andeskiltet som jeg fortvilet lette etter i bildegalleriet da jeg skrev posten :-)

• edited November -1

Guffen Delbekk skreiv:

(...)til byens store stolhet: Fredriksten festning.

Er denne bassert på på det mer vellkjente Fort Andeby?

Det finnes mange spøkelser i Andeby.

Har Guffen Delbekk noengang møtt et spøkelse?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?