Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Norska blad i Inducks?

edited February 2013 in Donaldisme

Är det någon som arbetar med att lägga in norska Donald Duck i Inducks? Det verkar finnas mycket stora luckor i det norska indexet som hade varit av intresse att fylla.

«1345678

Comments

• edited November -1

Ser ut som det er mange hull å tett i den norske indexen av inducks. Men folk vet kansje ikke helt hvordan man skal kunne legge til info og bilder man sitter med?

• edited November -1

Kan informere om, at der arbejdes på sagen. Den norske indeksør og koordinator arbejder sig, så hurtigt det nu lader sig gøre, igennem hullerne. På det seneste har der endda været god hjælp, og indeksene af Donald Pocket-udgivelserne blev således kompletteret på rekordtid. Der findes en tråd om emnet her på AO, men den er lige så fyldt af støj som af information, så den må I selv rode frem ;-)

Hvis folk gerne vil bidrage, kan jeg i øvrigt kun opfordre til at man kontakter den norske koordinator Einar Myre (einamy krølle-alfa online dot no) og aftaler nærmere. Der er desværre ikke nogen mulighed for at lave indeks via websiderne (selvom Inducks-folkene da har snakket om muligheden).

• edited November -1

Ja, nå har riktignok Thomas fått med det meste, men jeg kan for ordens skyld nevne at jeg også tar imot mindre tilføyelser til den norske delen av Inducks, og ikke nødvendigvis bare hele indekser av blader. Hvis noen skulle finne feil er jeg også naturligvis veldig interessert i å få høre om det.

• edited November -1

Einar skreiv:

Ja, nå har riktignok Thomas fått med det meste.

Tenker du på selve Donald-bladene DD&co? Det er ganske mye annet som ikke er indeksert. Blant annet B-gjengen, Disney-album og diverse "old school" blader. Hvordan legger man til scans? For det er ikke noe problem å finne mange av forsidebildene til diverse utgivelser, blant annet på nettauksjoner.

• edited November -1

Savner veldig indeks-opplysninger fra 70-årene. Vil det bli bedre der i nærmeste fremtid. Det gjelder DD bladene.
    Vil samtidig si at jeg er veldig takknemlig for alt arbeide som dere som har ansvar for dette har gjort hittil.

• edited November -1

Pocket skreiv:

Einar skreiv:

Ja, nå har riktignok Thomas fått med det meste.

Tenker du på selve Donald-bladene DD&co?

Jeg mente vel egentlig at han hadde svart såpass utfyllende på spørsmålet at det ikke var så mye jeg kunne si som ikke han allerede hadde nevnt.

• edited November -1

pryds skreiv:

Kan informere om, at der arbejdes på sagen.

Låter lovande! Eftersom så mycket av de svenska och danska tidningarna är indexerade kan man ju få mycket hjälp där med de norska referenserna. Skälet till att jag, som svensk, frågar efter norska tidningar är främst de nummer av norska DD och danska AA från 1958/59 som aldrig publicerades i Sverige. Skulle någon vilja sätta sig ned med de norska årgångsböckerna och indexera de åren skulle åtminstone jag bli tacksam.

• edited November -1

germund skreiv:

Skälet till att jag, som svensk, frågar efter norska tidningar är främst de nummer av norska DD och danska AA från 1958/59 som aldrig publicerades i Sverige. .

Betyr dette at det stort sett er samsvar mellom de nordiske DD, AA og KA, UNNTATT i perioden 58-59? I så fall, hvorfor ble disse numrene ikke publisert i Sverige?

• edited November -1

Klara Karamell skreiv:

Betyr dette at det stort sett er samsvar mellom de nordiske DD, AA og KA, UNNTATT i perioden 58-59? I så fall, hvorfor ble disse numrene ikke publisert i Sverige?

Hvorfor vet jag inte men det skedde när tidningen började publiceras varje vecka istället för varannan vecka. I Sverige fick vi 26 nummer 1958, medan jag tror ni i Norge fick 35(?). År 1959 fick Danmark 52 nummer, dvs ett i veckan, medan tidningen i Sverige fortfarande utkom varannan vecka första halvåret 1959 (=39 nummer, 13+26). Alltså finns det motsvarande ca 22 tidningar i Norge och Danmark som aldrig publicerades i Sverige. Av detta skäl dök det på 70-talet upp serier i svenska Kalle Anka märkta "Favorit i repris" trots att de aldrig gått i Sverige tidigare, däribland Barks Tralla la (Kalle Anka 2-4/77) och Paul Murrys Den märkliga magneten (Kalle Anka 23-25/77).

Även senare finns det diverse omslag och dylikt som skiljer men till största delen samkördes tidningarna.

• edited November -1

Noen som vet hvordan det går med indeksseringen av DD&Co? Er en del hull der fortsatt gitt... :-/

• edited November -1

Klara Karamell skrev:

"Kaller Langbeins tann! Kaller Langbeins tann!"

Pølse med lompe?

• edited November -1

Einar skreiv:

Hvis noen skulle finne feil er jeg også naturligvis veldig interessert i å få høre om det.

En feil i det nyeste DD&Co som er lagt inn. D/D 2003-043 (Nils Petters historie) er forvekslet med D 2003-043 (en historie av Marco Rota som var på trykk for et par år siden.)

• edited November -1

Tommy skreiv:

Einar skreiv:

Hvis noen skulle finne feil er jeg også naturligvis veldig interessert i å få høre om det.

En feil i det nyeste DD&Co som er lagt inn. D/D 2003-043 (Nils Petters historie) er forvekslet med D 2003-043 (en historie av Marco Rota som var på trykk for et par år siden.)

Feilen er selvsagt på Egmonts side som skiller mellom D og D/D. Noen som kan forklare det tullet?

• edited November -1

Kvifor i alle dagar er det tull?

Eg synest at det er praktisk, eg. At alle historier av serieskaparar som er «under utvikling» får eit eiget prefiks. På same måte synest eg at det er praktisk at eksperimentelle historier får prefikset D/E og at mangahistorier får prefikset D/N. Mykje enklare å sjå forskjell på den måten.

• edited November -1

vil minne om at jeg har en drøss DD-scans, som jeg har lagt inn på comics.org - http://www.comics.org/covers.lasso?SeriesID=10562 -hvis noen vil ha desse og legge de inn på inducks, så gi meg en mail (gautehjartaaker at hotmail dot com) så kan jeg f eks sende en cd.

• edited November -1

Diff skreiv:

Klara Karamell skrev:

"Kaller Langbeins tann! Kaller Langbeins tann!"

Pølse med lompe?

Ingen som tok den?? Jaja.. da får jeg bruke den igjen når Quiz-en kommer igang :)

• edited November -1

Jovisst. Det er passordet i Mysteriet med den talende tannen, selv om jeg ikke helt vet hva det har i denne tråden å gjøre.

• edited November -1

Når man først er inne på å gjøre informasjon og greier om Donald og vennene hans i Andeby tilgjengelig for allmenheten, så hva med at en eller flere av dere starter å med å bidra med deres kunnskap på den norske versjonen av Wikipedia?

• edited November -1

Lars Martin skreiv:

Jovisst. Det er passordet i Mysteriet med den talende tannen, selv om jeg ikke helt vet hva det har i denne tråden å gjøre.

Egentlig ingen ting... det var bare her jeg la merke til signaturen til Klare Karamell. Forøvrig er det ikke passordet. Det er spørsmålet som krever et passord...

• edited November -1

Med sennep?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?