Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

En av de fire manglende rutene fra Barks' "Back to the Klondike" er blitt oppdaget

Les mer om oppdagelsen til samleren Søren Marsner Hansen her: https://www.comicartfans.com/GalleryPiece.asp?Piece=1704780 :) Og på Facebook-siden Carl Barks - The Good Artist: https://www.facebook.com/groups/CarlBarks/permalink/3611811332280286/ (Ruten blir publisert fysisk for første gang i bladet Kalle Anka Klassiker nr. 1/2021 senere denne måneden.)

image

Denne diskusjonstråden på Gammeldonaldistene-gruppen inneholder også en del interessant informasjon om de manglende rutene, samt info om hvordan Barks' rekonstruerte halvside fra 1981 (som Daan Jippes senere tusjet) IKKE matcher de opprinnelige rutene som historien må ha inneholdt da Barks leverte den til Western Publishing i 1952.

Comments

• Ikke mange Barks-fans her på forumet, tydeligvis. :O Det er vel Don Rosa som er hipt i dag.
    "Hvorfor er de så slemme mot meg som bare prøver å hjelpe dem?" -Skipper Slask
    "Vel, legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!" -Donald
  • Jeg er her, men føler på en måte jeg har sagt mitt på facebook allerede. I alle fall til jeg får tegnet utkast til flere muligheter for hvordan siden kan ha sett ut. Som det jo nå er nesten flere alternativer for :)

Men en ting jeg kanskje ikke har sagt godt nok allerede er hvilken utrolig fantastisk nyhet jeg synes dette er :D Den beste Barks relaterte nyheten på mange år egentlig. Det å få oppleve å se ny upublisert Barks-art er en spesiell følelse. Også attpåtil fra en av mine favoritt historier.
  • edited March 1
    At ikke så mange kommenterer oppdagelsen, har antakelig med to forhold å gjøre:
    a) Det er bare en brøkdel aktive brukere igjen på forumet sammenlignet med hva det var for en del år siden.
    b) Denne brøkdelen av aktive brukere har enten ikke hatt kjennskap til at det manglet fire ruter i historien fra før (noe som gjaldt meg) og/eller har ikke hatt så mange flere opplysninger å tilføye i saken, ev. fordi (som brukeren over meg her) har sagt sitt på andre nettsteder.

Men jeg forsøker meg med en kommentar likevel. Hvis jeg har oppfattet det rett, er det altså snakk om fire ruter Barks måtte tegne om etter hukommelsen, og at det er uklart i hvilken grad disse nytegnede rutene ligner de opprinnelige.

Spørsmålet blir da: Hvorfor ble ikke disse fire rutene brukt sammen med resten av de sensurerte sidene? Var det fordi innholdet var av mer ømtålig karakter (slagsmål, fangenskap, erotikk) enn de andre sidene, eller måtte Barks først og fremst tegne dem på nytt fordi de av en eller annen grunn var forsvunnet, uten at det nødvendigvis var så stor sprengkraft i innholdet?
  • edited March 1
    Woohoo! Kommentarer!

LarsMartin, rutene som ennå mangler måtte etter all sannsynlighet klippes vekk dels for å fjerne referanser til det sensurerte flashbacket om Gylne Gulda, dels for å få historien ned på 27 hele sider (istedenfor f. eks. 27 1/2). Og ja, Barks måtte tegne en ny halvside for å erstatte disse rutene fordi de (i motsetning til de andre 4 1/2 sidene som ble klippet vekk i 1952) ikke hadde blitt funnet igjen. Det var altså ikke snakk om noe sensur etter at man i 1981 hadde besluttet å restaurere historien til sin fulle lengde på 32 sider, men ganske enkelt at man ikke hadde alt materialet. Og det er altså først nå denne ene av de manglende rutene endelig har dukket opp igjen, nesten 70 år etter at Barks leverte "Back to the Klondike" til Western Publishing.

Jeg vil anbefale deg å lese tråden på Gammeldonaldistene-gruppen for mer info om hvordan Barks' nye halvside fra 1981 skiller seg fra slik siden opprinnelig må ha sett ut. For det første ble de manglende rutene klippet ut fra forskjellige steder på siden det gjelder, det var ikke én komplett halvside som ble fjernet. Og den nyoppdagede ruten stemmer jo ikke i det hele tatt med Barks' halvside fra 1981 heller.
  • Mener å huske at da Barks tegnet denne nye halvsiden i 1981, var det mer ment som å fylle ut disse manglende rutene mer enn en identisk kopi av hva som ble klippet vekk. Jeg tror ikke han husket helt hva disse inneholdt.

Noen som vet noe mer om hvor denne nyoppdagede ruten ble funnet? Ikke fritt for at en undrer på om også de tre andre fremdeles eksisterer...
  • Ja, mange Barks-kjennere skjønte allerede på 80-tallet at den nye halvsiden ikke kunne være nøyaktig det som var klippet vekk. Men Barks' eget forord til boken "Uncle Scrooge McDuck: His Life & Times", der den nye halvsiden opprinnelig ble publisert i skisseform i 1981 (innlemmet i den ellers fullt restaurerte og fargelagte historien), var temmelig misvisende: "I have redrawn the original panels to the best of my recollection. Rest assured that no details of the sequence have been lost." Her kan man lure på i hvilken grad Barks husket de opprinnelige rutene, og i hvilken grad han bare bestemte seg for å erstatte dem med en ny, komplett halvside (kanskje for å gjøre jobben enklere også).

image
  • Den gjenfunne ruta ligner vel mest på rute sju (scanning er dessverre ikke min greie), der Skrue sier: "We're nearly there, boys! This is White Agony Creek!" Men det er jo en av de originale rutene, ikke en av de nytegnede. Kan det være at den opprinnelig var plassert mellom rute sju og åtte? Det passer i alle fall med handlingen.
  • edited March 2
    LarsMartin: Ja, jeg tror nok den nyoppdagede ruten mest sannsynlig var rute 7. Tittet du forresten på Facebook-linkene? Tror de skal være lesbare selv om man ikke er på Facebook. Posten på Carl Barks - The Good Artist-gruppen inneholder en lang diskusjonstråd om dette temaet, der David Gerstein delte en interessant teori om hvordan han mener den opprinnelige siden kan ha sett ut:
    As Mikkel mentions, the panels line up terribly on the page as first printed. You can tell panels are now sharing rows when they weren't originally side by side.

Note also that in the second panel (as published), Scrooge's "and" is clearly added by the editors. Why? And why is he yelling this at a fleeing nephew?

Here's my guess for how the page originally ran:

Pic 1 [dropped]
    Scrooge (finishing flashback): I never saw Goldie again after that! But while I THOUGHT I'd forgotten her—

Pic 2
    Donald: Hey! I've been talking to some old-timers! They say Goldie left town years ago and hasn't been seen since!

Pic 3 [dropped]
    Huey: I bet was dodging her DEBT, Unca Scrooge! People SOMETIMES skip town when they owe a guy money!

Pic 4
    Scrooge: Wouldn't you know it! Somebody owes you a BILLION dollars, they skip town EVERY time!
    (And now the nephew fleeing makes sense, as does Scrooge's wording without the "and"!)

Pic 5-6 [cut down to a single pic; notice the rock awkwardly cut off at left in the surviving version, and the nephew at right opening his mouth but saying nothing]
    Box: Next day!
    Scrooge: We're nearly there, boys! This is White Agony Creek!
    Huey: Do you figure it's changed a lot since the gold rush?

Pic 7
    Scrooge: My claim is just around that bend!

Pic 8
    Huey: Is that your cabin, Unca Scrooge?
    Srooge: Yeah! Just like I left it, except— SOMEBODY'S LIVING IN IT!

Her er den redigerte siden slik den ble publisert i 1953. (Den nye halvsiden Barks skisset i 1981 ble satt inn mellom ruterad 1 og 2.) Legg merke til det litt for store mellomrommet mellom rute 1 og 2, samt at rute 3 og 4 har blitt croppet både til høyre og venstre (rute 3 hadde jeg ikke merket hvis David ikke hadde nevnt steinene og nevøen). Det er med andre ord tydelige tegn til at rute 1-4 er hentet fra forskjellige ruterader og klippet sammen til en ny halvside.

image
  • Du skjønte jeg ikke er på Facebook, ja... Jeg hadde vel ikke lest alt (men i det minste gjettet jeg vel riktig angående sjuende rute).

Dette gir mer mening, ja, både når det gjelder Skrues pussige utbrudd overfor Ole, mellomrommet mellom rutene, at "and" er satt inn for å forklare sammenhengen, og at den ene ruta har vært dobbelt så stor. Det er jo litt merkelig at Skrue presenterer stedet uten at vi faktisk ser noe særlig av det. Kanskje kan det ha inneholdt et fjernt bilde av gullgraverutstyret (eller hva det er) som kommer på nærmere hold på bildet etter.
  • Det er Barks-fans her, vi er bare veldig stille.

Jeg har ikke så mye å tilføre til diskusjonen, men siden Mesterius så eksplisitt etterlyste hvorvidt det finnes Barks-fans her, så kan jeg i det minste rekke opp hånden slik at jeg kan telles. L-)

Angående LarsMartins dikotomi – personene som ikke kjente til at fire ruter manglet og personene som har sagt sitt på andre nettsteder – så passer jeg ikke helt inn i den. Jeg husket sånn noenlunde at historien var blitt grovt sensurert og deretter rekonstruert, selv om jeg ikke hadde friskt i minnet akkurat hvilke ruter som var blitt tegnet på nytt. (Jeg tror jeg skrev det ned på en lapp et sted, men så glemte jeg hvor jeg la den. Eller skrev jeg det ned? Jeg har glemt om jeg gjorde det eller ikke.) Men jeg har heller ikke deltatt i diskusjonene på andre nettsteder. Det meste av disse diskusjonene foregår tydeligvis på Facebook, og Facebook holder jeg meg – i likhet med LarsMartin – langt unna.

Det bringer oss tilbake til Mesterius' kommentar: «Det er vel Don Rosa som er hipt i dag.» Dette var formodentlig kun skrevet i den hensikt å provosere frem reaksjoner og slett ikke alvorlig ment, men jeg vil likevel forsøke å korrigere det. Saken er nok ikke at det er Rosa (i motsetning til Barks) som er hipt i dag, men at det er Facebook (i motsetning til ordentlige diskusjonsforum som dette) som er hipt i dag.

Hvor tilgjengelig innhold på Facebook er for oss som holder oss unna styggedommen ser ut til å variere litt – tilsynelatende tilfeldig. Jeg vet at jeg tidligere har snoket rundt i Facebook-Gammeldonaldistenes diskusjoner og fått lov til å lese en del før Facebook begynner å mase om at jeg må logge inn. Men linkene som Mesterius kom med nå gir meg bare startinnlegget i hver tråd. Nederst i Marius Hestness' innlegg får jeg se «74 Comments»; når jeg trykker på det, dukker det opp en link som heter «View comments»; og når jeg trykker på den, skjer det ingenting.

Her må jeg komme en potensiell misforståelse i møte: Jeg klager overhodet ikke over at Mesterius gir oss disse linkene til Facebook-diskusjoner, selv om det er varierende hvor mye man får ut av å følge dem dersom man selv ikke har meldt seg inn i Zuckerbergs onde imperium. Tvert imot setter jeg stor pris på at noen tar seg bryet med å bringe bud om interessante diskusjoner og opplysninger fra nettets mørke avkroker hit til Kvakk. Denne «noen» (og jeg har inntrykk av det vanligvis er nettopp brukeren Mesterius som er denne «noen») fortjener en takk fra oss Barks-fans-som-er-på-Kvakk.no-men-ikke-på-Facebook-og-vanligvis-forholder-oss-temmelig-tause. Takk, Mesterius.
  • Spennende oppdagelse! Har ikke så mye å tilføye, men tror vi Egmont kommer til å gi ut noe med/rundt dette i Norge?
  • Det er kanskje ikke så så mye å "gi ut" så lenge det bare er én av rutene som er funnet. Historien ble sist utgitt i DD i 2012, og det er jo heller ikke så lenge siden. Skulle derimot alle rutene bli funnet, kunne det vel vært aktuelt. Det står litt om sensuren så sent som i 2018, i "Originalene og oppfølgerne" (bind 10), der Barks' blyanttegninger er gjengitt.

Jeg undrer meg vel som alle andre på hvor den ene ruta ble funnet (det må vel gå an å finne ut) og synes det er rart at man ikke har funnet de andre på samme sted.
  • edited March 8
    Jeg har alltid hatt sans for Barks, mer enn Rosa. Men også jeg har vært stille (uten at jeg har bidratt med så voldsomt mye tidligere). Som det ble påpekt tidligere i tråden: Det virker som mange er blitt stille. Og det skjedde liksom over natten, for en del år tilbake (hadde det også sammenheng med skifte av Layout?). Men uansett, alltid interessant med Barks og takk for info.
  • Av forskjellige grunner fikk jeg ikke satt meg ned og forfattet et skikkelig svar før nå til den lange og utfyllende responsen din, Øystein. :) Men takk likevel.

Du har helt rett når du sier at "det er Facebook (i motsetning til ordentlige diskusjonsforum som dette) som er hipt i dag." Dette er det både positive og negative sider ved. Facebook gjør deg mer fristet til å kommentere spontant, siden du som regel "alltid" er pålogget der når du først er medlem. Dét er nok mye av grunnen til at Facebook som diskusjonsforum har blitt så stort. Alt mulig blandes sammen der: venner, interessegrupper, nyhetssider, offisielle sider for selskaper, osv... og alle oppdateringer i forbindelse med disse kan browses i en "tidslinje" som du kan skrolle nedover i all evighet hvis du har lyst. Og så har du Facebooks oppsett med å gi løpende notifikasjoner oppe i høyre hjørne hver gang noen har postet et svar til kommentaren din i en tråd, eller for den saks skyld postet en kommentar i samme tråd som deg. (Du kan riktignok stille på når disse notifikasjonene skal dukke opp inne i Settings.) Alt sammen designet for å være maks avhengighetsskapende. Mange føler sikkert at de har brukt nok tid på å diskutere tegneserier for en dag etter at de har latt seg involvere i forskjellige diskusjoner på Facebook... hvis de da overhodet tenker tanken å oppsøke et regulært forum i tillegg.

Men det er mange ting jeg liker bedre med forum som dette enn Facebook. Det er fint å kunne velge selv når man vil sjekke om det har kommet svar på kommentaren man skrev, istedenfor å få notifikasjoner om det døgnet rundt. Jeg foretrekker også layouten på de fleste forumene jeg besøker: oversiktlige oppsett med forskjellige kategorier og tråder, og en klar oversikt over hvor MANGE tråder/kommentarer det er å se igjennom hvis du f. eks. søker på noe spesifikt (i motsetning til Facebook hvor du bare skroller nedover og nedover i søkeresultatene uten å ane hvor mange treff som er igjen).

Det du sa om tilgjengeligheten til Facebooks innhold for de som ikke er medlemmer, er også svært interessant. Jeg har vært klar over at ting ikke alltid er like tilgjengelige, men jeg trodde at diskusjonstråder i "åpne" Facebook-grupper som Carl Barks - The Good Artist var lesbare for alle hvis man linket direkte til dem. Dette viser seg nå å ikke være tilfelle. Så Facebook er i enda større grad enn jeg trodde et "lukket samfunn", der masse interessant informasjon ofte blir delt, men hvor informasjonen langt fra alltid er tilgjengelig for det store internettet utenfor.

Dette er en av hovedgrunnene til at jeg synes det er verdt å besøke og kommentere i forum som kvakk.no. Samtlige tråder postet i "Donaldisme"-kategorien her på forumet er lesbare for alle på internett (jeg skulle ønske dét også gjaldt "Andre tegneserier"-kategorien, men Olaf virker urokkelig der); og minst like viktig, de kan søkes opp enkelt og greit gjennom søkemotorer som Google. Svært mye av Facebooks innhold dukker aldri opp på Google eller andre søkemotorer. Du må søke det opp med Facebooks egen søkefunksjon, som bare virker når du er innlogget medlem.

Jeg setter også pris på at du takker for at jeg bringer forskjellige nyheter fra Facebook videre her. Det er faktisk noe jeg bevisst har prøvd å gjøre i lengre tid nå, både her og på det engelske The Feathery Society-forumet. Det varierer så klart hvor ofte jeg poster, av forskjellige grunner (f. eks. tid brukt andre steder, samt at aktiviteten på forumet ikke er hva den var). Men jeg synes det er viktig at større nyheter som en aldri tidligere sett Barks-rute også gjøres tilgjengelige for de som ikke er på Facebook; og potensielt kan nå ut til enda flere siden forum er lesbare for alle.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?