Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

50 år siden Donald havnet i den norske språkstriden

2»

Comments

• edited April 2013

MikroMidas skreiv:

hva kom først, firkant høna eller firkant egget ?

Firkanthøna kom først.
    Den første firkanthøna klekket fra egget til en normal Gallus gallus domesticus på kyllingfarmen til Carl Barks.
    Forskermiljøet ga den navnet Gallus barkus cubus.
    Deretter ble det firkantegg fra denne.
  • Stavanger Aftenblad på nett har artikkel om "Eggemysteriet": http://www.aftenbladet.no/kultur/litteratur/Donald-saret-nynorskfolket-3148550.html
  • Firkanteggene kom først. De dukker opp allerede på de første sidene av fortellingen. Først langt ute historien kommer firkanthønene.
  • Er det andre enn meg som har reagert på at Eggemysteriet ganske ofte omtales med den grammatisk klønete tittelen Eggmysteriet? Tittelen er hentet fra den på alle måter mangelfulle 1974-oversettelsen, som Sigvald korrekt nok erklærer som lite ansett.
  • Det er vanskelig å finne ut hva som er den rette grammatikken her, fordi det ikke er klare regler for når et sammensatt ord skal ha såkalt fuge-e (eller fuge-s). Vanligvis skal det være en fuge dersom det er et enstavelsesord som ender på en konsonant. Men dette er ikke konsekvent gjennomført. Når det kommer til flere ledd, f.eks., kan det hete brennevinsflaske, men vinflaske. Mange ord med egg som førsteledd har fuge, som eggedosis, eggerøre, eggekrem, men det finnes unntak som eggcelle, eggløsning, eggleder (litt annen betydning, men dog). Og mange ser ut til å være valgfrie, som egg(e)deler, egg(e)likør, egg(e)allergi. Og siden egg(e)mysteriet ikke er et vanlig ord i norsk, er det ikke så lett å finne et godt svar. På Internett er de to variantene brukt omtrent like mange ganger, uten at det nødvendigvis er avgjørende.
  • Interessant. På Atekst er fordelingen omtrent lik, mens i bokhylla.no er det klar overvekt av "Eggmysteriet". Selv om det nok ikke finnes noe fasitsvar, vil jeg nok si at "egglikør" og "eggallergi" også høres konstruert ut for meg personlig.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?