Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Anslag over Skrues formue

2»

Comments

• edited November -1

Hva med summen som Don Rosa skriver i Innledningen i Skrue McDucks liv og levnet? Fem multippelioner, ni umulioner, sju fantasillioner kroner og tjue øre.

Eller det blir vel for "feil" etter hvis man bare skal følge Barks?

• edited November -1

Rett meg om eg tar feil. Men det er ingenting som heitar fantasillion. Eller multippelion, eller umulion. (derimot trur eg at det finst noko som heitar "øre".)

Så kvifor undrast over kva for ein av desse summane som er rettast, når ingen av dei er faktiske tal?

• edited November -1

av alle de forskjellige tallordene som er brukt om skrues formue, er "umptillion" min favoritt.. det høres ut som utrolig mye :)

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:
    "Rett meg om eg tar feil. Men det er ingenting som heitar fantasillion. Eller multippelion, eller umulion.

Det er meget godt mulig at de bruker umulion. Bare fordi VI ikker bruker det betyr det ikke at det ikke finnes.

• edited November -1

Sakset fra www.donald.no kan vi lese hvor stor Skrues formue er:
    ”Desember 1960: En trillion og femti øre. Mai 1980: Tre fantasillion oktavillion kvadribillion massimillioner og sytten øre.”

Dessuten finnes det faktiske navn på store tall større enn milliard, billion osv. og som øker med tre nuller for hvert navn. På amerikansk heter det: billion, trillion, quadrillion, quintillion, sextillion, septillion, octillion osv. I andre land brukes det –ard på slutten av hvert navn for hver økning med tre nuller: billiard, trillion, trilliard, quadrillion, quadrilliard osv. Vi kommer ikke høyere enn til 1 centillion, som består av et 1-tall + 303 nuller på amerikansk (600 nuller i andre land). Fantasillion, umulion, multippelion osv. står ikke engang på lista, så de er nok bare fantasiord (den første delen av ordet fantasillion burde være hint nok). Derfor er det nok dessverre ikke enkelt å anslå hvor mye formuen til Skrue er med seriøse tall.

Håvard:
    ” 500 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000”

Av mulig interesse, det gigantiske tallet heter 500 duotrigintillion på amerikansk (500 sexdecilliard i andre land).

Kilde: http://www.unc.edu/~rowlett/units/large.html

• edited November 2016
    "Det er en bra stor pengebinge, større enn onkel Skrue sin, sier seksjonslederen."

NRK tar inn store summer i lisens, men får midler andre steder fra også, tydeligvis...
  • Lusne 80 milliarder?
    Skrue må virkelig være hardt rammet av finanskrisen :-O
  • Jeg vet at ikke alle anser italienske historier som helt kosher, men i Donald-pocket 1 kommer det fram at Skrue på en gitt uke har tjent 5 trillioner, 48 milliarder, 25 millioner, 103 409 kroner og 65 øre på en uke. (Dette er for øvrig 1 trillion og 15 øre mindre enn uka før - noe som selvfølgelig straks bringer ham i selvmordsmodus.)

Ser man dette som (noe under) gjennomsnittlig ukesinntekt, burde han vel normalt tjene rundt 300 trillioner i året. Hvis man så går ut fra at han har tjent omtrent like mye de siste 50-70 årene, kan man jo selv gjøre sine beregninger. Uansett kan jeg ikke med den beste vilje se at det blir særlig mer enn noen titalls trilliarder... Litt skuffende, egentlig.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?