Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Gjester vi aldri glemmer

edited March 2006 in Donaldisme

Donald-universet er fullt av bipersoner som dukker opp i én historie for så aldri å bli sett igjen. Har du noen favoritt? Selv er jeg svak for den gamle indianeren i "Den store fiskekonkurransen" fra WDC167 (finnes bl.a. i Samlede Verk bind 12).

«1

Comments

• edited November -1

Selv husker jeg godt en lubben pølseselger i en Daniel Branca historie.
    Jeg glemmer heller ikke zombien fra Barks/Rosa historiene nemlig Bombi zombi (Kanskje feil skrevet).

• edited November -1

Han skrytende cowboyen i Carl Barks-historien, "Hvem er rikest i landet her(?)" er en personlig favoritt.

• edited November -1

Nok en gang vil jeg trekke frem bussjåføren i Don Rosas "Går på Veggen"

• edited November -1

Manden fra Song-song, Moritz Mollton, som spillede på tragtofon. En herlig fætter!

(historien hedder "Mikke og mannen fra Ping-Pong" på norsk, og er skrevet/tegnet af Romano Scarpa)

• edited November -1

Tim og Tom, de to sjømennene fra "Mikke Mus på dronning Kalhoas ildøy ". Hvordan de to røyk i tottene på hverandre ustanselig var rett og slett ubetalelig.

• edited November -1

Fontomet i Notre Duck, hvis han kan nevnes, har jeg aldri glemt.
    Andre er:
    Busssjåføren i "Skrue går på veggen"
    Kaptein Kuda i "Onkel Skrue -Skatt i glass og ramme"
    The Bat (en skurk i en Gottfredson-historie fra 1934)

• edited November -1

Einherje skreiv:

Tim og Tom, de to sjømennene fra "Mikke Mus på dronning Kalhoas ildøy ". Hvordan de to røyk i tottene på hverandre ustanselig var rett og slett ubetalelig.

Nåh, ja, de var sjove! :-)

Men de blev altid gode venner igen.

• edited November -1

Einherje skreiv:

Jeg syntes det var gøyest da de skulle kjøre bil, haha.

Han der taxisjåføren i den første Pihl/Smet-Fantonald-historien er jo også veldig artig.

Og for ikke å glemme den tjukke dama Donald støtter på overalt når han forsøker å ta igjen turistgruppen sin i Europa!!

• edited November -1

Kristin skreiv:

Jeg syntes det var gøyest da de skulle kjøre bil, haha.

"Himmel og hav! Nå styrer han etter stjernene!"

• edited November -1

Min favoritt er uten tvil Bombi-Zombie.

Jonas Larsen skreiv:

I historien Gummi-Mikke som stod i DD for ein del år sia opptrådde ein skurk som eg aldri har sett hverken før eller siden: Flaggerbaronen. Kan det vere samme figur?

• edited November -1

Var det Waldemar han het? Vennen til Ole Dole og Doffen som åt ein mynt som kunne være sjelden. Han er så fin.

• edited November -1

Kristian Rødvand skreiv:

Jonas Larsen skreiv:

I historien Gummi-Mikke som stod i DD for ein del år sia opptrådde ein skurk som eg aldri har sett hverken før eller siden: Flaggerbaronen. Kan det vere samme figur?

Muligens. The Bat var en skurk i det ville vesten, hvis Flaggerbaronen også er det så er de utvilsomt samme skurk ja :-)

• SvKSvK
    edited November -1

Nå har begge to riktignok vært mer i litt mer enn èn historie (men bare så vidt), men jeg vil allikevel trekke frem skurkene

Vandalen og Spektrus

som Fantonald måtte gjøre opp med et par ganger hver.

• edited November -1

Jonas Larsen skreiv:

Kristian Rødvand skreiv:

Jonas Larsen skreiv:

Muligens. The Bat var en skurk i det ville vesten, hvis Flaggerbaronen også er det så er de utvilsomt samme skurk ja :-)

Då tvilar eg på at det er den same. Flaggerbaronen var eigentlig ganske lik Kladden, med heildekkende drakt i svart (med rødskjær,vel og merke), berre at han hadde synlig munn og spisse flaggermusører. Også var han nok ein del dummere enn Kladden. I historien fekk man inntrykk av at Mikke hadde støtt på han før. Er det nokon som veit noko meir om dette?

• edited November -1

The Bat ligner også faktisk litt på Kladden, bare han er litt mer kraftig. Mulig at Flaggerbaronen er den samme skurken som har vendt tilbake...

I don´t know. :-)

• edited November -1

Flaggerbaronen er vel, så vidt jeg husker, en superskurk? Det kan ikke en Gottfredsonfigur fra 1935 være, for da fantes det ikke noe som het superskurker.

(Er The Bat forresten han kisen som lusker i kulissene i Mickey Mouse in Death Valley? Den har jeg bare lest starten av, på internett, så ingen spoilere takk.)

• edited November -1

Superskurker fantes vel i 1934? Spøkelseskladden er jo en superskurk, og det var han fra dag én (selv om han kom i 1939).

Her er historien med The Bat bandit: http://coa.inducks.org/story.php/x/YM+022
    Ingen bilder desverre.

SPOILER:

Don Julio er forresten han som er "The bat bandit

Jeg vet ikke om han er med i "Mickey Mouse in Death Valley", jeg har heller ikke lest hele :-)

• edited November -1

Olaf paa telefon (fortsatt uten nettilgang):

Flaggerbaronen var ingen superskurk eigentleg. Han var ein heilt vanleg skurk med det unntak at han brukte eit kostyme.

• edited November -1

Jonas Larsen skreiv:

Superskurker fantes vel i 1934? Spøkelseskladden er jo en superskurk, og det var han fra dag én (selv om han kom i 1939).

Pr definisjon er ikke Spøkelseskladden en superskurk, nei. En superskurk er en skurk med superkrefter, og det har - heldigvis - ikke Kladden. Jeg ville ikke trodd det fantes superskurker før superhelter, og de dukket vel opp i 1938.

• edited November -1

Var ikke mange superskurker på den tiden heller. De eldste superheltene måtte nøye seg med å jule opp bankranere, svindlere, mordere, sektmedlemmer, onde vitenskapsmenn, nazister og denslags styggedom.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?